Ansigter skaber tillid
Det at sætte ansigter på virksomhedens ansatte er, for brugeren, en vigtig del i at skabe tillid til virksomheden og brandet.
En af verdens førende eksperter i brugeroplevelse på nettet, danskeren Jakob Nielsen, har undersøgt billeders indflydelse på hjemmesider gennem eye-tracking teknologi. Ifølge ham, skal man ikke bruge stockfotos, der viser en eller en tilfældig virksomhedsagtigt situation med glade mennesker foran en computer. Det vil blive ignoreret.
Brugerne ser derimod gerne gode portrætter af de rigtige mennesker bag hjemmesiden. Dette er især vigtigt når man sælger en service hvor tillid er fundamental for samarbejdet.
Gode billeder er dog ikke kun essentiel for virksomheder i serviceerhvervene. Tilliden er ligeledes i væsentlig grad på spil når folk handler på nettet. Når man som forbruger ikke kan tage produktet i hånden er det essentielt at kunne se hvad man køber. Derfor kan velproducerede produktfotos booste salget af produkterne i din online-butik, gennem en forøget tillid mellem bruger og sælger. Fælles for succesfuld brug af billeder på websider er at de er fokuserede, informative, relevante og ikke blot bliver brugt til pynt.
Til sidst vil jeg gerne citere Jakob Nielsen selv:
”Invest in good photo shoots: a great photographer can add a fortune to your website's business value”

Gæste-blogger Anders Warrer er freelance fotograf med base i Aarhus. Anders læser Informationsvidenskab på Aarhus Universitet med supplering i Visuel Kultur og desuden driver han en blog på om sit arbejde som fotograf.
Har du lyst til at høre mere om Anders eller har du spørgsmål til billeder til dit Joomla website, så er du meget velkommen til at skrive i kommentarfeltet herunder.