Onsdag, 06 februar 2013 20:02

Bliv herre over Joomla! Inddel din side i brugergrupper og adgangsniveauer

Skrevet af 

I Joomla 1.6 blev ”Bruger grupper” og ”Adgangsniveauer” introduceret, som gør det muligt, at vælge hvilke brugergrupper / brugere, der har adgang til bestemte dele af siden. Vi gør det nemt for dig og giver dig en kort introduktion.

 

Det gør, at du som administrator nemt kan vælge hvilke sider og artikler, som den enkelte bruger skal have adgang til. Her på siden bruger vi det i sammenhæng med Joomlaskolen. Dem, som har betalt for tjenesten, bliver tildelt en bestemt brugergruppe, der giver adgang til videoerne.

Jeg vil dog ikke tage udgangspunkt i vores egen opsætning, men derimod i en fiktiv forening. I denne forening ønsker de at have en særskilt side for bestyrelsen og en anden for medlemmerne. Bestyrelsens side skal kun ses af bestyrelsesmedlemmerne, mens bestyrelsen gerne må se medlemssiden.

Hvordan er rettighedssystemet bygget op?

I Joomla 1.5 var det meget simpelt opbygget. De havde opdelt det i tre forskellige grupper, der gjorde det meget svært at dele ens side op. De tre grupper var:

  1. Offentlig
  2. Registreret
  3. Speciel

I Joomla 1.6 + (dvs. 2.5 og 3.0) er der tilkommet en række nye muligheder, som giver dig endnu bredere muligheder for opdeling af din side. Fra start er Joomla 2.5 og 3.0 opbygget på disse tre bruger grupper, men det er nu blevet muligt at udvide med flere. Det gør, at du kan have en der hedder ”Bestyrelse” og en der hedder ”Medlemmer”. Derudover kan du også oprette en der hedder ”Tidligere medlemmer”, hvis dine medlemmer ikke har betalt, men du alligevel ønsker at have dem til fremtidig brug. Der er uendelige muligheder!

Lad os komme i gang med brugergrupper og adgangsniveauer

acl user-groups joomla30

  1. Log ind i Joomla 2.5 (eller 3.0) backend og vælg i top menuen ”Brugere” -> ”Grupper”
  2. Opret en gruppe ved navn ”Medlem” og ”Bestyrelse”. (Her kan du også oprette gruppen ”Ikke medlemmer”)
  3. I top menuen ”Brugere” vælger du denne gang ”Adgangsniveauer”.
  4. Opret et adgangsniveau og kald det ”Medlemmer”. Her skal du vælge gruppen ”Medlem”.
  5. Opret et nyt adgangsniveau og kald det ”Bestyrelse”. Her skal du vælge gruppen ”Bestyrelse”.

Hvad skal du bruge det til?

De fleste tredje parts komponenter har også integreret denne mulighed for brugergrupper, mens alle præinstallerede komponenter (artikler, kontakter, banner osv.) understøtter det. I denne sammenhæng laver vi en menu og artikel, som kun må blive set af medlemmer. Derudover laver vi også en artikel og menu som bestyrelsen kun må se.

  1. Opret en artikel og kald den ”Medlemmer”
    1. Under oprettelsen sætter du ”Adgang” til ”Medlemmer”
  2. Opret endnu en artikel og kald den ”Bestyrelsen”
    1. Under oprettelsen sætter du ”Adgang” til ”Bestyrelsen”
  3. Opret et menu element (Indhold -> Artikel) og kald det ”Medlemmer”
    1. Under oprettelsen sætter du ”Adgang” til ”Medlemmer”.
    2. Vælg artiklen "Medlem"
    Opret endnu et menu element (Indhold -> Artikel) og kald det ”Bestyrelsen”
    1. Under oprettelsen sætter du ”Adgang” til ”Bestyrelsen”
    2. Vælg artiklen "Bestyrelse".

Nu har du oprettet to menu elementer og en artikel for henholdsvis Bestyrelsen og Medlemmer. Herefter skal vi have tilføjet medlemmer til grupperne for, at der overhovedet er nogen, som kan se siderne.

Hvordan tilføjer jeg en bruger til en gruppe?usergroups

Der findes to måder at gøre det på, og det afhænger af om du allerede har oprettet brugeren i Joomla eller ej. 

  1. Under oprettelse af brugeren vælger du uner "Tilknyttede grupper" ”Medlem”, hvis brugeren er et medlem, eller ”Bestyrelse”, hvis det er et bestyrelses medlem. Hvis du ønsker at bestyrelsen også skal kunne se medlemssiden sætter du både et hak i ”Bestyrelse” og "Medlem".
  2. Hvis du allerede har oprettet dine brugere i Joomla kan du bruge ”Batch Processer”. Det findes nederst på ”Bruger” siden. Her markerer du alle medlemmer, vælger ”Medlem” i dropdown boksen og vælger ”Tilføj til gruppe”. Så behøver du ikke at gå ind på hver bruger, og tilføje dem en efter en. Det samme kan gøres med bestyrelsen. Hvis du ønsker at bestyrelsen også skal være med i "Medlems" gruppen skal du markere dem igen og vælge medlem. 

Hvad kan jeg bruge det til?

Du kan bruge det til at få overblik over dine brugere og hvilket indhold de må se. I stedet for at vi før i tiden havde tre forskellige grupper at arbejde med, kan du læave uendelige grupper, alt efter dit behov. Dette er kun et simpelt eksempel og at der findes masser af andre muligheder. 

Læst 40030 gange Senest ændret Torsdag, 07 februar 2013 23:18
Martin Kollerup

Martin er en ung nørd, som elsker udfordringer. Han står bl.a. bag flere moduler til Joomla, samt er fast inventar i forummet. 

2 kommentarer

  • Kommentar link Martin Kollerup Søndag, 24 februar 2013 14:59 Skrevet af Martin Kollerup

    Hej Sven,

    Det kan du sagtens. Det eneste du skal gøre et at fjerne rettighederne fra Menuerne. Husk at artiklerne stadig skal have fastsat rettighederne.

    /Martin

  • Kommentar link Sven Christensen Søndag, 24 februar 2013 14:00 Skrevet af Sven Christensen

    Hej Martin
    Tak for en fin beskrivelse. De rettigheder du giver til menuerne gør vel at brugerne(medlemmer og bestyrelse) skal være logget ind for at se menuerne.
    Det er måske også en ide at lade alle se menuerne og så give en logind mulighed når muligheden vælges, har du et forslag dertil?

    Hilsen Sven

Skriv en kommentar

Sørg for du indtaster de påkrævede oplysninger (*).
HTML kode er ikke tilladt.